System ładowania dodatkowego akumulatora, izolator akumulatorów z serii SLA
Urządzenie ma za zadanie ładować dodatkowy akumulator podczas pracy silnika samochodu i nie dopuścić do rozładowania głównego akumulatora podczas postoju. Urządzenie monitoruje napięcie głównego akumulatora – jeśli wykryje jego wzrost ponad 13,5V, co dzieje się tylko podczas pracy alternatora, to zewrze swoje styki powodując przepływ prądu do dodatkowego akumulatora. Jednocześnie zaświeci się kontrolka informująca o tym użytkownika. Po unieruchomieniu silnika układ rozewrze swoje styki aby nie dopuścić do rozładowania głównego akumulatora. Rozładowanie akumulatora uniemożliwiłoby późniejszy rozruch silnika. Izolator może współpracować z panelem kontrolnym SLA-PK.
Taki sposób działania zapewnia:
- Akumulator podstawowy jest ładowany zawsze z priorytetem. Po uruchomieniu silnika w pierwszej kolejności naładuje się akumulator podstawowy, a dopiero po jego pełnym naładowaniu rozpocznie się ładowanie dodatkowego.
- Jeśli podczas pracy silnika alternator nie będzie w stanie doładować akumulatorów (np. chwilowy duży pobór prądu) to ładowanie akumulatora dodatkowego zostanie przerwane.
- Umożliwi przy zastosowaniu panelu kontrolnego (stanowiącego wyposażenie dodatkowe) wspomaganie zasilania urządzeń o szczególnie dużym poborze prądu (np. wyciągarki) lub rozruchu silnika.
Izolator akumulatorów ma zastosowanie w:
- systemie zasilania przyczepy kempingowej, kamperach,
- zasilanie wszelkich urządzeń w samochodzie z dodatkowego akumulatora: sprzętu audio, lodówek turystycznych, wyciągarek w samochodach terenowych, CB radia itp.
- izolowanie akumulatorów w innych systemach.
Schemat połączeń:
Dane techniczne:
Napięcie pracy | dla SLAxx 12V dla SLAxx-24V 24V |
---|---|
Maksymalny prąd ładowania | dla SLA40 40A dla SLA80 80A dla SLA150 150A |
(Zalecany) / maksymalny przekrój przewodów zacisków AKU1 i AKU2 | dla SLA40 (2,5mm2) / 4mm2
dla SLA80 (4mm2) / 10mm2 dla SLA150 (10mm2) / 16mm2 |
Maksymalna wartość bezpiecznika | dla SLA40 25A dla SLA80 40A dla SLA150 80A |
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji | dla SLA40 do 50Ah dla SLA80 do 100Ah dla SLA150 do 250Ah |
Rodzaj akumulatora | ołowiowe: samochodowe, żelowe, AGM, trakcyjne |
Wymiary | Wys. 65 mm Szer. 89 mm Dł. 70 mm |
Temperatura pracy | -10°C – 50°C |
Izolator akumulatorów występuje w trzech wersjach wykonania:
- Standardowa. Układ reaguje tylko na ładowanie akumulatora podstawowego (w samochodzie).
- -D Wersja dwustronna reaguje również na ładowanie od strony akumulatora dodatkowego. Układ w takiej wersji ma zastosowanie gdy akumulator dodatkowy jest ładowany z zewnętrznego źródła (ładowarka sieciowa, panele fotowoltaiczne itp.) i istnie potrzeba naładowania również akumulatora podstawowego.
- -I Inteligentna W niektórych samochodach spełniających normę emisji EURO6 wyposażonych w inteligent system ładowania akumulatora normalne napięcie ładowania może być poniżej 13,8V. Dopiero w określonych warunkach jest zwiększane powyżej tej wartości, zwykle podczas jazdy lub hamowania silnikiem. Jeśli standardowy układ SLA nie rozpoczyna procesu ładowania lub występują okresowe problemy z ładowaniem dodatkowego akumulator należy zastosować wersję SLA-i dedykowaną do samochodów wyposażonych w inteligentny układ ładowania. Do rozpoczęcia procesu ładowania wystarczy napięcie powyżej 13V. W niektórych samochodach istnieje możliwość dezaktywacji systemu. W celu uzyskania uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy do kontaktu telefonicznego.
Wszystkie odbiorniki zalecamy podłączyć poprzez zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem serii ZBxx aby zapobiec rozładowania akumulatora poniżej 10,5V. Kilkukrotne rozładowanie poniżej tej granicy powoduje uszkodzenie akumulatora. Połączenie należy wykonać wg schematu poniżej.
Formularz zamówienia: